Πέμ, 16/07/2020 - 15:19
Η εκπαιδευτικός κ. Μαρία Νικοπούλου μας περιγράφει τις δράσεις των τάξεων Α, Β, και Γ του σχολείου της στο πλαίσιο του προγράμματος Τα Σχολεία Προστατεύουν το Κλιμα - Thess.climateschools τη σχολική χρονιά 2019-2020. Μας περιέγραψε τις δράσεις και τις συνόδευσε με φωτογραφίες. Συγκεκριμένα μας έγραψε: - Αναγνωριστική περιήγηση του Ενεργειακού Συμβουλίου στο σχολείο Αντιπρόσωποι των μικρών τμημάτων του σχολείου μας συμμετείχαν στο Ενεργειακό Συμβούλιο και πήραν μέρος στην περιήγηση. Δυστυχώς οι Ενεργειακές ομάδες που δημιουργήθηκαν δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν τη δική τους περιήγηση στους χώρους του σχολείου. Αναμένουμε την επόμενη σχολική χρονιά. - Αρχικοί προβληματισμοί, ευαισθητοποίηση και ενημέρωση Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης παρακολούθησαν το βίντεο "Ο Bozzetto για τον πλανήτη που καταστρέφεται" . Στη συνέχεια συζητήσαμε για μικρά λάθη που κάνουμε καθημερινά, τα οποία όμως προκαλούν μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα. Μιλήσαμε για την εξοικονόμηση ενέργειας και επικεντρωθήκαμε στη ρύθμιση του θερμοστάτη. Πολλά παιδιά γνώριζαν τι είναι ο θερμοστάτης και κάποια ήταν ήδη αρκετά ευαισθητοποιημένα. Αφού μιλήσαμε με απλά λόγια για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τα αέρια θερμοκηπίου και είδαμε σχετικά βίντεο, συζητήσαμε για το τι μπορούμε εμείς να κάνουμε προσωπικά για να μειώσουμε τις εκπομπές άνθρακα. Επικεντρωθήκαμε στη δεντροφύτευση. Συζητήσαμε με τα παιδιά για τη σημασία των δέντρων για τη ζωή, την προσφορά και τα οφέλη τους, και προσπαθήσαμε να αποδώσουμε με ζωγραφιά όσα ειπώθηκαν . Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄τάξης, αφού χωρίστηκαν σε δυο μεγάλες ομάδες, σκέφτηκαν τι μπορεί ο καθένας να ζωγραφίσει καλύτερα, μοίρασαν αρμοδιότητες, πήραν μπογιές και μαρκαδόρους και με πολλή χαρά ξεκίνησαν να ζωγραφίζουν. Χρειαζόταν μια ακόμη συνεδρίαση να τελειώσουμε το έργο μας, και να κάνουμε συμπληρωματικές δραστηριότητες, αλλά μας πρόλαβαν οι εξελίξεις. Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, του προγράμματος Νοιάζομαι και δρω και της ευαισθητοποίησης των μαθητών για τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ1 τάξης παρουσίασαν στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες τους της Γ2 Τάξης με θεατρικό δρώμενο το παραμύθι του Σελ Σιλβερστάιν "Το δένδρο που έδινε". Ένα παραμύθι με δυνατά μηνύματα, όπως την αγάπη, τη φιλία, τον εγωισμό, την προσφορά, τη γενναιοδωρία, την πλεονεξία, την ανικανοποίηση και τη διαρκή απαίτηση για περισσότερα, για τη χρήση των φυσικών πόρων από τον άνθρωπο, για τον κύκλο της ζωής και τον θάνατο. Η συγκεκριμένη δράση ευαισθητοποίησε με ευχάριστο τρόπο τα παιδιά και αποτέλεσε σημείο προβληματισμού και σκέψης για τη δική τους στάση ως καταναλωτές και καταναλώτριες, για την αλόγιστη κατανάλωση ενέργειας και πόρων και τους κινητοποίησε να συμμετέχουν πιο ενεργά στη διαδικασία ανακύκλωσης αλλά και εξοικονόμησης ενέργειας και πόρων, τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι. - Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ1 τάξης, αφού συζήτησαν πόσο σημαντικό είναι το νερό για τη ζωή στον πλανήτη μας, σκεφτήκανε τρόπους, ώστε να κάνουμε οικονομία στο νερό που χρησιμοποιούμε. Οι προτάσεις τους αποτυπώνονται στο ποιηματάκι που ακολουθεί. Το νερό νεράκι Για να μην πούμε το νερό νεράκι να προσέχουμε λιγάκι. Όταν πλένω τα χεράκια, τα δοντάκια στον νιπτήρα, να προσέχω τη βρυσούλα ανοιχτή να μην την έχω. Κι ο μπαμπάς και η μαμά όταν πλένουμε τ΄αμάξι, να κρατάνε κουβαδάκι σταγονίτσα να μην στάξει. - Παρέλαση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής Στο πλαίσιο του προγράμματος «Τα σχολεία προστατεύουν το κλίμα» αποφασίσουμε να κάνουμε μια παρέλαση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης εστιασμένη στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε να πραγματοποιηθεί κοινή παρέλαση με το συστεγαζόμενο σχολείο στην ευρύτερη γειτονιά του σχολείου, την επίσκεψη σε όμορο σχολείο και την παραμονή σε ανοιχτό χώρο πλησίον του Κέντρου Υγείας για ενημέρωση των πολιτών. Ωστόσο, το πρώτο κρούσμα του κορωνοϊού επέβαλε την αλλαγή του σχεδίου και την πραγματοποίηση της παρέλασης στον προαύλιο χώρο στου σχολείου. Εστιάσαμε στην απώλεια της βιοποικιλότητας εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και στις επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία. Κάθε τμήμα ανέλαβε ένα θέμα σχετικό με τα παραπάνω και μαζί με τους δασκάλους, της τάξης αλλά και των ειδικοτήτων, σχεδίασε και δημιούργησε τις στολές του, επινόησε τα συνθήματά του, κοκ. Την ημέρα που πραγματοποιήθηκε η παρέλαση τα παιδιά με τη βοήθεια των δασκάλων φόρεσαν τις στολές τους και παρατάχθηκαν στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Κάθε τμήμα έκανε το γύρο της αυλής φωνάζοντας τα συνθήματα που είχε σκεφτεί και κάνοντας έτσι τη δική του διαμαρτυρία ενάντια στην κλιματική αλλαγή, καταχειροκροτούμενο από τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου αλλά και από γείτονες και περαστικούς που έγιναν μάρτυρες αυτής της άτυπης πορείας. Είχαμε προγραμματίσει να πραγματοποιήσουμε πορεία την Παρασκευή 8 Μαΐου κατά τη Μαθητική Εβδομάδα Δράσης για να συνδυαστεί με το παγκόσμιο μαθητικό κίνημα για το κλίμα "Fridays for future", η οποία φυσικά αναβλήθηκε. Ωστόσο, βηματίσαμε με έναν διαφορετικό τρόπο. Καλέσαμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας να συμμετέχουν με την οικογένειά τους στη νέα πορεία με στόχο της Action Aid και έτσι σχεδιάσανε τα βήματά τους για τον στόχο 13: Δράση για το Κλίμα - "Η μάχη της Μυρσίνης με την κλιματική αλλαγή" Οι μαθητές/ήτριες του σχολείου μας διάβασαν το βιβλίο "Η μάχη της Μυρσίνης με την κλιματική αλλαγή" κατά τη διάρκεια της καραντίνας και αποτύπωσαν το νόημα στις ζωγραφιές τους δίνοντας τις δικές τους συμβουλές ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Ανυπομονούμε για την επόμενη χρονιά… To be continued…